GVH: nemzetközi figyelmet kapott a versenyhatóság zöld marketingüzeneteket vizsgáló elemzése
Széles körben hasznosulhat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzése, amelyben a zöld állítások elterjedtségét és a fogyasztók döntéseire gyakorolt hatását vizsgálták. A versenyhatóság közölte az MTI-vel csütörtökön, a témában folytatott szerdai nemzetközi megbeszélés alapján.
A január közepén nyilvánosságra hozott tanulmány szerint sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a vállalkozások által alkalmazott zöld állítások. A fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, jelentésével.
A piacelemzés részeként az Eötvös Lóránd Tudományegyetemmel (ELTE) közösen végzett kísérlet megmutatta, hogy a zöld állítások termékcsomagolásokon való megjelenítése hatással van a fogyasztók adott termékről kialakított képére, illetve vásárlási szándékára. Ugyanakkor a fogyasztók jelentős része nincs tisztában a látott állítások pontos tartalmával és sok esetben félreérti azokat – jelezte a GVH.
A fogyasztóvédelmi jogérvényesítés zöld átállásban betöltött növekvő szerepének megvitatására szervezte a GVH a nemzetközi online panelbeszélgetést – jelezték.
Bak László, a GVH elnökhelyettese a közleményben kiemelte: Európa-szerte vizsgálják a környezetre vonatkozó állítások fogyasztókra gyakorolt hatását. A magyar versenyhivatal is aktívan tájékozódik ezen a területen, és vizsgálataival, útmutatásaival hozzá kíván járulni a jogszerű kereskedelmi kommunikációhoz.
Széles értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a vállalkozások
Tanulmányuk megállapításai szerint a hazai vállalkozások nagyon széles értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatósággal kapcsolatban. Számos vállalkozás logókkal támasztja alá “zöld” működését. Ennek ellenére nem mindig azonosítható vagy magyarul nem elérhető a fogyasztók számára a mögöttük álló tanúsító szervezet vagy szempontrendszer.
A vállalkozások figyelmét a többi között arra hívja fel a versenyhatóság, hogy a fenntarthatósághoz, környezetvédelemhez kötődő kommunikációjukban azoknak a tevékenységeknek kell megjelenniük, amelyekkel a legnagyobb hatás érhető el a környezetterhelés csökkentésében. Az alkalmazott állításnak, logónak, címkének megalapozottnak és igazolhatónak kell lennie, és ezt a fogyasztók számára elérhetővé kell tenni.
A piacelemzés megállapításai alapján a GVH számos javaslatot tett a jogalkotónak és a piaci szereplőknek. Egyebek mellett többszintes, államilag szabályozott fenntarthatósági jelölőrendszer kialakítását javasolja – áll a közleményben.
Vállalkozásod fejlesztéséhez partnert keresel? Üzleti terv készítés, hitelkérelem összeállítása szakértői segítséggel könnyebb! Látogass el weboldalunkra és jelezd igényedet a Kapcsolat | ZöldSzéchenyiKártya (zoldszechenyikartya.hu) menüpontban vagy hívj bennünket a 30-326-4703, 30-373-2000, 30-648-9525, 30-342-6308-as telefonszámokon.
#zöld #marketingüzenet #GVH #vállalkozás #fogyasztó
Forrás: MTI, hitelprogram megoldások | Zöldhitel Csoport (zoldhitel.hu)